Så, «Facebook og Instagram markedsføring er dødt» har jeg hørt flere nettbutikk eiere si nå mer enn noen gang. Det fikk meg til å tenke litt på hvorfor de har dette inntrykket.
Jeg kom fram til følgende konklusjon: Annonsering på Facebook & Instagram er ikke hva det en gang var.
«Hæ? Hva mener du?» Jeg mener at for å lykkes med annonsering på disse kanalene i dag må man være villig til å gjøre et grundig forarbeid og ha en klar strategi basert på hvilke mål man ønsker å oppnå. Det er ikke lengre slik at man lager en enkelt kampanje med en annonse med et produktbilde hentet fra nettbutikken slått sammen med en kort annonsetekst (ad-copy) og velger en relevant interesse for å definere publikum. Jeg påstår ikke at det ikke vil fungere, men i mange tilfeller vil du kanskje oppleve en lavere ROAS (Return on ad spend) enn forventet eller, mer viktig, enn hva som er gunstig med tanke på marginer.
Ettersom at jeg spisser min kompetanse inn på E-commerce og markedsføring for nettbutikker så tenkte jeg derfor å presentere en av mine «Go-to» strategier for å annonsering på Facebook/Instagram. En strategi jeg har kalt «Trippel produkttest» i mangel på et mer kreativt navn. Denne strategien kan du som markedsfører eller nettbutikk eier teste selv, du kan også gjerne spørre meg om det er noe du lurer på ift til dette!
Mail: gisle@betweenmarketing.no
Trippel produkttest – strategien.
– «Når målet er å finne vinnende produkt, annonsemateriell og publikum»
Kampanje 1: Budsjett på annonsensett nivå.
👇
Bruk et budsjett basert på produktmargin
👇
Annonsesett 1 → Ingen interesse(bredt). Annonsesett 2 → Relatert merkevare. Annonsesett 3 → 3-5(Forbrukerens tankemønster, eks “teknologi”, “trening”)
👇
Et annonsekreativ. Et bilde av produkt etc. Relevant bilde. Uten overlay.
_____________________________________________________
Iterasjon 2: Dupliser kampanje 1
👇
Bytt ut bilde med video, samme tekst.
👇
Publiser.
_____________________________________________________
Iterasjon 3: Dupliser kampanje 1.
👇
Bytt ut bilde med bildekarusell (samme annonsetekst)
👇
Publiser
_____________________________________________________
👇Trippel shot annonse krav👇
- Ingen “breakdowns”
- Marker “detaljert målretting utvidelse”
- Optimaliser for kjøp.
- Etter kl4? Planlegg til midnatt.
- Target land som vi effektivt kan sende til, som regel Norge for de fleste av mine kunder.
Pro tip: Hold det organisert
Eks salg av mobildeksel, annonsekonto ville sett slik ut.
👇
Kampanjenavn: Tlfdeksel – kaldt – Norge (AC1)
Annonsesettnavn: Ingen interesse. Rhinoshield. Teknologi. Iphone. Gaming.
Annonsenavn: AC1
👇
Kampanjenavn: Tlfdeksel – kaldt – Norge (AC2)
Annonsesettnavn: Ingen interesse. Rhinoshield. Teknologi. Iphone. Gaming.
Annonsenavn: AC2
👇
Kampanjenavn: Tlfdeksel – kaldt – Norge (AC3)
Annonsesettnavn: Ingen interesse. Rhinoshield. Teknologi. Iphone. Gaming.
Annonsenavn: AC3
_______________________________________________
Supersonic annonse analyse
Fundamentale regler:
- Ikke la et annonsesett bruke mer penger enn din BEP før du slår det av. BEP = BREAK EVEN POINT
- Ikke rediger profitable annonsesett
- Ikke la CTR, CPM eller CPC diktere avgjørelsen om å la annonsesett leve eller ikke.
Del 1 i annonse skalering: Ingen salg
👇
Sjekk indikatorer for de beste annonse-kreativene (bilder/video. KPIer: CTR, CPM, CTR(2-5% er god CTR)
👇
Lanser nye annonsesett med nye interesser pluss/minus 50 kr i annonsebudsjett.
👇
Skru av ikke-profitable annonsesett.
Del 2 i annonse skalering: Tilfeldige profitable annonsesett
👇
Dupliser annonsesett som er profitable uten endring. Legg til “H1” i navnet slik at vi vet dette er horisontal skalering.
👇
Lanser nye interesser liknende til hva som funker nå. “Cold is Gold”.
👇
Skru av annonsesett som ikke funker.
👇
Ikke stress. Vent til profitable annonsesett har fått flere salg før du går videre til steg 3.
Del 3 i annonse skalering: Konsist profitable annonsesett
👇
Fortsett å kontrollere alle tre kampanjer hver dag om alle har profitable annonsesett.
👇
Test CBO strategien for topp tre annonsesett. Dupliser et profitabelt annonsesettet tre ganger i en kampanje med 3x annonsesett budsjettet på kampanjenivå.
👇
Start å analyser og bryt ned annonsesett med 10+ salg for alder, kjønn, plassering. Dupliser det originale annonsesettet antall ganger du har nedbrutt til. Navngi hvert annonsesett ift til nedbrutt publikum.
Del 3 vil være repeterende for hvert annonsesett som fungerer.
_____________________________________________________
BLI RIK-retargeting
Steg 1. Lag et nytt produktbilde eller en video som ikke har vært brukt før.
Steg 2. Lag følgende egendefinerte publikum: ( Pageview30, Viewcontent30, AddToCart30, Iniatecheckout30, Kjøp30 )
Steg 3. Lag en ny kampanje med lavbudsjett annonsesett.
Steg 4. Ekskluder hvert publikum i hvert annonsesett. Typ: PV30 ekskluder VC30.
Steg 5. Bruk den “aldri før sette” annonsen og legg inn et insentiv i teksten. Eksempel: Få 10% ved bestilling med koden “sommerjam”.
Skyrocket skalering.
Her vil vi utnytte lookalike publikum. Ikke separer prosentene. Det vil være overlapp, men det vil vare mye lengre.
Bygg fundament(Annonsesett nivå budsjett)
👇
Start med Pixel ViewContent Lookalike(1-10%)
👇
Kampanje → Ti annonsesett(Ingen breakdowns) → En annonse under hvert annonsesett. Bruk annonsen som har gjort det best tidligere(lim inn annonseID)
👇
Publiser
Om det er flere annonsebilder/videoer inn i bildet. Dupliser Skyrocket kampanjen og lim inn ny annonseID. Publiser.
Fortsett å se på annonsesett nivå kampanjene som fundamentet for skalering. Husk å slå av annonsesett som ikke er profitable underveis.
Steg 1. Dupliser det profitable annonsesettet 3x inn i en CBO kampanje med 3x budsjett.
Steg 2. Bryt ned og dupliser annonsesettet med flere salg.
Steg 3. Lanser neste Pixel hendelse kampanje. (eks. ATC)
Steg 4. Gjenta, gjenta, gjenta.
Liknende stegene i del 3 av COLD kampanjene.
_____________________________________________________
Neste steg er å behandle CBO kampanjer som om det var annonsesett nivå kampanjer. Bruk dette rammeverket.
Uskrevne regler for å nå månen med skalering.
👇
Lookalike utvidelse målretting skal være sjekket av. En kreativ pr kampanje, hvis det stagnerer, prøv en ny. Test liknende produkter med dataen du har. Gå for “langsiktighet” med CBO.
_____________________________________________________
Bonus strategier – når man når jevnt med salg.
TOA – targeting. Time on Adaccount
👇
Hent ut annonsesett med høyt antall salg.
👇
Bryt ned etter “tid på døgnet” i annonsekonto
👇
Skriv ned to til tre hoved tidsintervall som får flest salg & er profitable.
👇
Dupliser det originale annosnesettet. Endre til “totalt budsjett”. 30 dager lifetime. Bruk 30x dagsbudsjett fra det originale annonsesettet.
👇
Sett annonsesettet til å kjøre på spesifikk tidsplan.
👇
Klikk på dine tidsrammer og publiser.
_______________________________________________
«Tomme salg strategien»
Gå til breakdown og finn topp tre områder/regioner basert på volum og profitt.
👇
Lag en CBO kampanje med 100-500 kr pr dag med 3 tomme annonsesett.
👇
Legg til hver av de tre beste områdene du hentet ut i hvert sitt annonsesett.
👇
Planlegg og publiser.
_______________________________________________
Dette var sikkert en god del informasjon, men mitt tips er å starte på toppen og begynn. Test, analyser, skaler, gjenta. Hvis du ikke vet helt hva en CBO kampanje er så bør du absolutt teste dette da Facebook/Instagram i 2024 foretrekker større datasett og mer bredt publikum sammenliknet med tidligere. CBO kampanjer er gode kampanjetyper for skalering og er kort fortalt hvor man setter budsjettet på kampanjenivå til fordel for annonsesettnivå slik man ofte gjør i innledende fase.
Ønsker du hjelp til annonseringen eller har spørsmål, ta gjerne kontakt med oss!
-Gisle Steen
- Written by: gisle
- Posted on: 8. september 2024
- Tags: Google