Vi laster noe spennende...

Slik dobblet vi omsetning for nettbutikken kunden vår

Hvordan markedsføre en nettbutikk?

Kort forklart så er målet som digital markedsfører å få nok og riktig trafikk inn på nettbutikken. Deretter ved å tilby gode produkter, priser, vekke tillit, betalingsløsninger etc. vil besøkende ønske å handle. Øker man i tillegg konverteringsrate, altså tallet som sier hvor mange av de som er innom nettbutikken som faktisk shopper så har man «skutt gullfuglen». Dette er selvfølgelig i veldig korte trekk, men prioritet nummer 1 må være å få trafikk inn til nettbutikken – alt annet løses etterpå. 

For å få trafikk kan man velge flere kanaler, sosiale medier, Google, Bing osv. Skal man virkelig vokse kombinerer man disse for å skape «omni kanals» markedsføring og ennå flere kontaktpunkter med målgruppen. Akkurat for denne kunden brukte vi kun Meta annonsering, her er en case på hvordan det gikk!

Dette er en artikkel som beskriver hvordan vi planlagte og gjennomførte en kampanjeperiode på sosiale medier for en nettbutikk-kunde som resulterte i opptil 17x ROAS. Dvs. 1 krone brukt i annonsebudsjett ga 17 kr i omsetning samt en mer enn dobbel omsetning. De meste av salgene var også innenfor en periode på ca 14 dager.

Kort om nettbutikken

Eier av nettbutikken kom til meg for å høre om vi kunne gjennomføre en kampanje på Facebook/Instagram. Det hadde tidligere vært forsøkt akkurat dette, men med mindre enn optimale resultater. Vi tok en prat, jeg fikk både innblikk i produktene, konseptet, omsetningstall, marginer og målgruppe. Du lurer kanskje på hvorfor marginer er viktig? Velg, om du skal annonsere for et produkt og du ikke vet marginene kan du heller ikke vite når du eventuelt skal stoppe et ikke-profitabelt annonsesett. Jeg anbefaler stort sett å stoppe før BEP, eller «break-even-point». Produktene tilhørte det vi kaller «luksus» segmentet og var hjem/dekor produkter som blomster, kaffekopper, dispensere m.m. Vi valgte å fokusere det meste av annonsebudsjettet på blomstene da dette var produktene med mest marginer etter gjennomgangen med eieren.

Mine tre steg for suksess

Steg 1: Målgruppe/markedsanalyse

Som markedsfører er det vår jobb å lede kjøpere av produktene/tjenestene som markedsfører over fra «nåværende situasjon» til «ønsket situasjon» ved hjelp av produktet. Derfor er steg en å analysere markedet for å avdekke hvilke «problemer» eller «paintpoints» de opplever.

Ingen alternativ tekst tilgjengelig for dette bildet

Steg 2: Kampanjestrategi og plan

Som allerede nevnt ble fokuset på Facebook/Instagram annonsering for akkurat denne butikken. Hvorfor? Fordi gjennom den grundige analysen vi gjorde av både produkt og målgruppe fant vi ut at det er på disse plattformene vi når mange av de vi som er beskrevet som den «ideelle kunden» i tillegg til at selve produktene er meget visuelle.

Steg 3: Annonsetekst & publikum

I siste steg utarbeidet vi en rekke annonsetekster, noen mot et lokalt publikum hvor USPer som «hjemmelevering» o.l var hensiktsmessig å få frem, andre mot et bredere publikum hvor vi heller trakk frem de spesielle egenskapene hos produktene og spilte på at det var utrolige fine gaver eller dekorasjoner å ha hjemme. Kort sagt, vit hvem du skal kommunisere til og jobb derfra.

Vi lanserte flere kampanjer med ulike annonsebilder/video samt 2-3 ulike tekster. Deretter definerte vi noen ulike publikum og opprettet et annonsesett for hvert publikum. Vi valgte å dele inn i 2 kampanjer for å holde det organisert.

Etter en liten stund analyserte vi annonsene og publikummene for å horisontalt skalere de som hadde gitt best resultater. Kunne selvfølgelig kjørt dette inn i en CBO kampanje, men det var snakk om en ganske kort kampanjeperiode på ca 4 uker hvor da CBO kampanje typisk bruker litt lengre tid på å optimalisere seg.

Noen resultater/statistikker:

Annonsekroner brukt i perioden 1-16 februar: 7500 kr for de to beste kampanjene.

Ca omsetning fra annonser: 91200 kr (Fra de to beste kampanjene).

Resterende omsetning kom fra andre annonser, nyhetsbrev mot eksiterende E-post liste og organiske poster på sosiale medier.

Ingen alternativ tekst tilgjengelig for dette bildet

Her ser vi en 150% økning i omsetning i kampanjeperioden.

Ingen alternativ tekst tilgjengelig for dette bildet

19% økning i AOV, eller gjennomsnittlig ordreverdi.

 

En forenklet gjennomgang, men kort fortalt var det slik vi gjennomførte prosjektet for kunden. Send meg gjerne en PM med eventuelle spørsmål.

Driver du en nettbutikk og ønsker å doble din månedlige omsetning i løpet av de neste 1-2 månedene? Avtal en prat med meg hvor du får en gratis analyse og jeg forteller deg hva du må fokusere på for å nå salgsmålene dine.