Kundecase:
Fra 2021 til mars 2022 hadde vi et samarbeid med en nettbutikk-kunde hvor vi skulle hjelpe de å skalere sit konsept og nå riktig målgruppe med sine produkter. Veldig artig å se de lykkes med konseptet sitt og jeg retter en stor takk til de for solid arbeid med både logistikk, levering og kundeservice!
Hvordan klarte vi så gode resultater?
Kort forklart skyldes det god planlegging, et solid stykke forarbeid i form av analyser, innholdsproduksjon og kartlegging av konkurrenter. Det handler om å få riktig produkt med et godt tilbud presentert foran riktig målgruppe som gir stor sannsynlighet for handling. God struktur og organiserte kampanjer er også en viktig faktor!
av konkurrenter. Det handler om å få riktig produkt med et godt tilbud presentert foran riktig målgruppe som gir stor sannsynlighet for handling. God struktur og organiserte kampanjer er også en viktig faktor!
Før lansering av kampanjer
Før vi lanserte noen form for kampanjer gjorde vi en situasjonsanalyse. Hvordan var omsetningen historisk sett, hvor mye midler var brukt på markedsføring, hvem var de største konkurrentene og hva var de viktige unike salgsargumentene (USPer) for nettbutikken.
Videre planla vi hvilket innhold i form av tekst, bilder, video som ville være nødvendig for å lykkes. Deretter gjorde vi en gjennomgang og bestemte hvilke kanaler vi skulle benytte.
Før vi hele tatt hadde fylt opp lageret med produktene brukte vi aktivt eksiterende E-post liste med eksiterende kunder/leads for å både varsle om og tilby forhåndsbestilling. Vi kombinerte dette med en giveaway på sosiale medier som vi og promoterte mot E-post listen.
Kampanjestart(annonsering)
Vi bestemte at vi skulle fokusere mest på bruk av SEM, eller Google annonsering i dette tilfellet. Vi hadde en definert målgruppe, geografisk sett som vi enkelt kunne nå med synlighet i lokalt søk.
Kombinert med dette brukte vi aktivt sosiale medier med noen kampanjer for oppmerksomhet/trafikk, samt eksiterende E-post liste.
Oppsett for Google kampanjene
Først kartla vi hvilke søkeord vi ønsket å utnytte for å treffe riktig publikum i «kjøpsmodus». Deretter brukte vi tidligere målgruppeanalyse og forarbeid for å produsere tekst for kampanjene. Det er som vanlig viktig å ha i bakhodet hvem du skal kommunisere til når man lager annonser. Vi delte opp budsjettene mellom søkeordskampanjer, displaykampanjer og shoppingkampanjer. Vi benyttet også retargeting for å nå tidligere kunder sammen med E-post liste og E-post automasjon (Abandon cart blant annet). Altså ble strukturen slik:
Kampanje 1: Søkekampanje. To annonsegrupper. Nye kunder og tidligere kunder.
Kampanje 2: Shopping annonse, kun lokalt søk for «produkt + oslo».
Kampanje 3: Display annonser (dette var riktignok for andre produktgrupper enn hovedproduktet.)
Resultater og statistikker
Gjennomsnittlig avkastning på annonsekostnad: Ca 15X (ROAS)
Prosjektdetaljer
Kunde
Vedøra AS
Dato
2021 – 2022
Nettbutikk
Annonsering, web, E-post og sosiale medier