❗Kan du selge boliger med Google Ads?
Google Ads for eiendomsmarkedet, eller mer spesifikt for å booke møter med potensielle boligkjøpere kan være utrolig effektivt. Selvfølgelig kan man også bruke plattformen for å få publikum til å melde seg på visninger.
Kort om strategi:
Å sikte seg inn på å kjøre kampanjer mot folk som spesifikt leter etter bolig kan fort bli dyrt. Dette er fordi veldig mange gjør akkurat dette så konkurranse på disse søkeordene har skutt i været.
En alternativ strategi:
Analyserer man statistikk så har de fleste som er på leting etter en ny bolig også en bolig de skal selge. Da skjønner du kanskje hvor dette er på vei? Fremfor å bruke søkeord som er rettet spesifikt mot de som vil kjøpe bolig, by på søkeord som er spesifikt for de som vil selge boligen sin. Men dette kan man teste seg fram til, varier også fra område til område.
Kort om annonsetypene vi skal fokusere på for eiendomsbransjen
- Tekst/søk kampanje (Dette er fokuset, her skal vi nå et “kaldt” publikum).
- Display annonser (Disse kan vi bruke senere for remarketing).
Steg 1: Konverteringssporing
Sørg for at sporing av konverteringer er satt opp. Vanligvis vil dette være et skjema på nettsiden som du skal spore antall henvendelser fra. Legg til konvertering-hendelsen på kontonivå slik at du kan bruke det som “mål” i alle kampanjene.
Steg 2: Generell kampanje (Anskaffelse av leads).
Opprett en tekst kampanje (søk). Velg “potensielle salg” som kampanjemål.
Bruk “konverteringer” som fokus.
Så det store spørsmålet, budsjett?
Start smått og bygg videre. For meg så kan jeg godt sette 1000/dag fordi jeg vet at det vil fungere når jeg følger rammeverket jeg bruker, men det er ikke nødvendigvis slik for alle. Har du aldri brukt Google ads før vil jeg ikke anbefale å sette et høyt budsjett….
Veldig viktig: Huk vekk “displaynettverket” og “Google search network”!!
Lokasjon: Velg området du retter deg inn mot (Eks Stor-Oslo), men legg til de mindre områdene som utgjør Stor-Oslo (Eksempelvis. Lillestrøm). Legger man til områder enkeltvis gir det bedre data i ettertid da det blir lettere å se hvor konverteringene faktisk kommer fra. Velg “folk som befinner seg på eller har vist interesse for stedet”. Dette vil gjøre at folk som holder til i et annet sted i landet ser annonsen om de søker etter bolig i det området vi har valgt (Stor-Oslo).
Steg 3: Annonsegruppe
Her vil vi faktisk gjøre litt mer spesifikk målretting med søkeord.
Anbefaler her å velge 3-5 områder. Hvert område utgjør en spesifikk annonsegruppe. Målet vårt er å nå fram til de “litt mer varme” leadsene. Her kan vi også være så spesifikk at vi lager egen annonsegruppe for populære “nabolag”.
Tips til søkeord:
hus til salgs + BY
Leilighet til salgs + BY
Eiendom til salgs + BY
Enebolig til salgs + BY
Bolig til salgs + BY
Rekkehus til salgs + BY
Eksempel: “Bolig til salgs Oslo”
NB! Vi benytter broad-match på samtlige søkeord i denne kampanjen.
Steg 4: Annonsen
Nå kommer vil på lage den faktiske annonsen, dette vil potensielle kunder se når de søker på Google. Viktig å ha en rød tråd gjennom hele kampanjen her, innholdet i annonsen skal matche innholdet på landingssiden og søkeordene skal matche begge disse. Kvalitetsscore er viktig, Google baserer dette på flere faktorer, men relevans er et av de.
I “URL som skal vises” så skriver du inn By/Området. “Eks. Oslo”. Du kan godt legge til “boliger” også. Da blir det noe slikt som vises i annonsen: “www.jegvilhanytthus.no/boliger/oslo”.
Overskrifter i annonsen
Her kan man teste ulike overskfiter, men jeg har en spesifikk mal jeg liker på jobbe ut i fra når det kommer til eiendom.
Her er noen av de👇
Overskrift 1: “Boliger i BY”
Overskrift 2: “Boligsøk i BY”
Overskrift 3: “BY + bolig til salgs”
Overskrift 4: “44 tilgjengelige boliger”
Overskrift 5: “BY + Leiligheter & enebolig”
Overskrift 6: “Meld deg på visning” → CTA
Overskrift 7: “BY + Eneboliger til salgs”
!! Bonustriks: Legg til {Keyword:Bolig til salgs + BY} som en overskrift !!
Dette er ganske tøft. Her vil Google automatisk prøve å sette inn det personen søkte etter, hvis det ikke er mulig så vil Google bruke “Bolig til salgs + BY”.
Det kan også være lurt å “feste” de ulike overskriftene til bestemte plasseringen for best mulig resultater fra annonsen.
Tips: Der det er mulig, sørg for at BY/Område vises som første ord i overskriften.
Viktig at man lager en annonse som oppnår god eller utmerket kvalitetsscore.
Når det kommer til beskrivelser kan du være litt kreativ.
Eksempel:
Se nye leiligheter til salgs i Oslo. Over 50 tilgjengelige boliger. Meld deg på og få mer informasjon om eiendommene.
Steg 5: Site-links og utvidelser
Dette er mange som lar være å gjøre, men sørg for at du legger til relevante “site-links” slik at du kan oppnå en høyere CTR og vise fram eventuell ekstra informasjon til potensielle kunder.
En god fremgangsmåte her er å bruke linker til spesifikke boligtyper.
Link 1: “Eneboliger i Oslo”
Link 2: “Leiligheter i Oslo”
Legg til telefon og Google Min Bedrift slik at dette vises i annonsen.
Siste steg!
Når alt dette er gjort så kan du starte kampanjen. Deretter dupliserer du annonsegruppen for hver lokasjon. Eks. “Trondheim”. Gjennomgå samme steg for steg for Trondheim hvor du da bytter ut Oslo eller “BY” med Trondheim.
Er du eiendomsmegler eller driver du innen eiendomsbransjen?
Ikke nøl med på ta kontakt om du skulle ha behov for veiledning eller bistand på digital markedsføring.